Friday, March 23, 2007

Aurat

Aurat Wanita;
1. Aurat Wanita Muslimah di hadapan lelaki ajnabi:
Semua Ulama bersepakat bahawa selain dari muka dan dua belah tapak tangan merupakan aurat yang wajib ditutup di hadapan lelaki asing (ajnabi).
cuma sahaja ulama berselisih pendapat pada muka, adakah ia aurat atau tidak?

JUMHUR ULAMA' termasuk pendapat yang lebih sahih dari Mazhab Imam Syafie mengatakan muka tidak dikira aurat. Dalil mereka, perkataan 'zinah' (perhiasan) di dalam ayat 31 dari surah An-Nur membawa makna muka.

PENDAPAT KE DUA, oleh Mazhab Hanbali mengatakan Semua juzuk dari setiap inci tubuh wanita adalah aurat (termasuk muka dan tapak tangan) di hadapan lelaki ajnabi.

Tetapi kedua-dua kumpulan ulama tetap bersepakat : Apabila seseorang wanita muslimah mengetahui atau menyangka akan terdapat lelaki yang melihatnya dengan pandangan syahwat dan lelaki itu tidak akan menundukkan pandangannya seperti suruhan Allah.. maka wajib perempuan tersebut mencegah lelaki itu dari kemungkaran semampunya iaitu dengan tidak menunjukkan mukanya kepada mereka atau memakai niqab.

Masalah:
Semua ulama telah pun ijmak : Apabila telah menular kefasikan di muka bumi, wajib kepada semua Wanita Muslimah menutup mukanya, samada mereka yang mengatakan muka adalah aurat ataupun tidak.

2. Aurat wanita Muslimah sesama Muslimah:
Aurat muslimah di hadapan muslimah yang lain adalah semua bahagian dari pusat turun ke lutut.

3. Aurat muslimah dengan perempuan kafir :
Aurat muslimah di hadapan wanita kafir adalah sama dengan auratnya di hadapan lelaki ajnabi.

4. Aurat muslimah di hadapan mahram :
(ramai orang menyebut muhrim - sebenarnya muhrim adalah salah kerana muhrim bermakna orang yang sedang berihram yakni ketika melakukan kerja haji)
Auratnya ialah semua juzuk dari had pusat turun ke lutut

perhatian : ada beberapa keadaan Islam membenarkan lelaki melihat wanita ajnabiah hatta auratnya sekalipun. Keadaan-keadaan itu akan disebut dalam entri yang lain - harap maklum


Aurat Lelaki:

Aurat lelaki di hadapan perempuan ajnabiah:
seluruh badan hingga ke bawah lutut.

Aurat lelaki di hadapan wanita mahramah:
Semua anggota dari had pusat ke lutut.


Aurat Lelaki muslim sesama lelaki muslim:
Semua anggota dari had pusat ke lutut.

Aurat lelaki di hadapan lelaki kafir:
Semua anggota dari had pusat ke lutut.

2 comments:

Anne said...

banyak sangat pendapat...tapi kat malaysia nih lagi banyak pendapat hehe pakai rambut palsu tutup rambut asli ( uban kot) pas tuh letak selendang kat atas bahu.hehe sape la tuh...

Anne said...

fahaman para isteri pembesar negara..negara islam...